Black Friday 2018 i siffror


Black Friday 2018 i siffror
Så var årets köpstarkaste dag över. Den, som på bara ett par år, seglat upp som den största högtiden inom handeln i Sverige. När detta skrivs är det dock Cyber Monday och det finns fortfarande gott om erbjudanden ute i butikerna för den som inte riktigt känner att de hann med allt de ville hinna med under fredagen.
Publicerad 2018-11-26. Uppdaterad 2018-11-26



Betalbolaget Klarna gick under lördagsmorgonen ut med siffror som visade på att försäljningsvolymen under fredagen hade ökat med 31 procent, jämfört med förra årets Black Friday.

Det kan tyckas vara en häftig ökning, men i själva verket står den sig slätt mot föregående års ökning som var hela 97 procent.

Elgiganten satte nytt försäljningsrekord och redovisade en försäljning på 617 miljoner kr - en ökning på 21 procent jämfört med 2017. Hela 20 000 tv-apparater lyckades man kränga till köpsugna konsumenter under fredagen.

Prisjämförelsesajten Prisjakt har alltid en nogsam bevakning på butikspriser och de kunde avslöja att var femte vara, dvs 20 procent av varorna, faktiskt prishöjdes under Black Friday.

Nytt för i år är den motreaktion till Black Friday som börjat få fotfäste; White Monday. Rörelsen vill lyfta fram problematiken med hållbarhet och miljöpåverkan som kommer med ett konsumtionssamhälle. Istället för att köpa nytt, vill man att människor i större utsträckning ska konsumera produkter som är begagnade.

Om det blivit för mycket fyndvaror, kan du alltid dryga ut kassan med ett lån utan uc hos någon av våra långivare. Kom ihåg att det snart är jul!